خلیج عربی ، فردوسی روسی و رگ غیرت ما

گزارشگر تلویزیون دستش را به طرف دریا دراز کرد و رو به دوربین با یک لحن حماسی گفت: این خلیج فارس است و همیشه خلیج فارس می ماند.

   کارگردان که گفت:" کات خوبه "  همه خوشحال شدند چون می خواستند هر چه زودتر از دریا دور شوند آخر این خلیج همیشه فارس بوی بدی می داد . بوی فاضلاب ،‌‌زباله های صنعتی و غیر صنعتی ، روغن کشتی ها و بدتر از همه خون ماهیگیرها و جوانان بی گناهی که به خاطر لقمه ای نان به دریا زده بودند  همه این بوها باهم قاطی شده بود و هوا را غیر قابل تنفس تر کرده بود.

***

   همیشه آرزو می کردم که یک شاهنامه چاپ مسکو داشته باشم . شاهنامه حکیم ابولقاسم فردوسی روسی ! شاید به رگ غیرت خیلی ها بر بخورد که چرا گفتی روسی؟ به این خاطر که آنها فردوسی را و شاهنامه را و منزلت آنرا بهتر از ما می دانند و حتی از آن استفاده های بهتری هم می برند . شاهنامه، فردوسی ، مولوی و ابن سینا مال کسانی اند که آنها و آثارشان را بهتر شناخته اند .

***

   به رگ  غیرت همه برخورده بود . جلسه گرفته بودند تا یه راه حلی برای مقابله این توطئه عربی ـ غربی پیدا کنند . آقای رئیس بیشتر از همه به رگ غیرتش برخورده بود . بهمین دلیل زودتر از همه آمده بود . البته خودش هم ناراحت بود از اینکه مرخصی ها را لغو کرده ولی چاره ای نبود . بیشتر از همه همسرش دلگیر شده بود چون باید بی خیال سفر جنوب می شدند . هنوز کسی برای شروع جلسه نیامده بود و آقای رئیس داشت خاطرات سفر عید پارسال را که در جنوب گذرانده بودند مرور می کرد . او این صحنه بامزه ای که با پسرش برای پرت کردن پوست نارنگی به داخل دریا مسابقه گذاشته بودند را هرگز فراموش نکرده بود . یادش به خیر . خیلی خوش گذشت .

***

  این عربها هم خوشی زده زیر دلشان ، بیکارند . هر سال برای پیدا کردن زباله هزاران غواص می فرستند کف دریا را وارسی کنند .لابد نمی دانند این خلیج همیشه فارس می ماند .

نظرات 8 + ارسال نظر
شاهین پنج‌شنبه 12 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 08:11 ق.ظ

بیشتر حالت رو کم کنی شده و اینش داره حالم رو به هم میزنه// ولی یه چیزی خوب معلومه این خلیج مال ماست با همه بوی گندش دوستش داریم

کامیرا پنج‌شنبه 12 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 10:13 ق.ظ http://bandarabbasity.blogsky.com

سلام :)

سیاورشن شنبه 14 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 07:44 ق.ظ

سلام دوست من

[ بدون نام ] شنبه 14 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 10:12 ق.ظ

ای کاش میتونستیم از همه چیزهای ارزشمند مملکتمون که رگ غیرت رو بر آمده میکنه خوب نگه داری کنیم و ای کاش یکی پیدا می شد که غیرت رو درست معنی کنه

[ بدون نام ] شنبه 14 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 10:12 ق.ظ

سینگو شنبه 14 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 10:16 ق.ظ http://singo.persianblog.com

نظر بالا یی مال من بود ........... از دست پرشین بلاگ نجات پیدا کردی.

سینا چهارشنبه 16 دی‌ماه سال 1383 ساعت 03:24 ق.ظ

ای ول سیا از مرامت حال کردم

پولاد همایونی پنج‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1383 ساعت 10:36 ب.ظ http://siperisk.blogspot.com

بسیار درست و خردمندانه گفته ای. من هم در نوشته ای گفته ام که این همه سنگ خلیج فارس را به سینه می زنید. آیا می دانید که سکنان کنار این خلیج یا باید بروند آن ور آب برای لقمه ای نان یا دخترانشان را بفروشند. دوست عزیز فردوسی شاعر خرد و میهن دوستی انسانی است. حافظ شاعر محرومان علیه ستمگران است. مولوی شاعر همدلی و همزیستی انسانیست. خیام شاعر زندگیست. کدام یک از اینها را می توان به ناسونالیست آخوندی اسلامی ربط داد. اینها بچه ۱۴ ساله را اعدام می کنند. کدام یک از آن بزرگ مردان می توانست چنین تصوری را به مخیله اش راه بدهد؟ سرزمین بدون انسان معنی ندارد. خوشم آمد که خردمندانه می اندیشی.
یارباقی. دیدار باقی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد