کارگاه عود سازی استاد اشعری

 

خشک سیم و خشک چوب و خشک پوست              از کجـــا می آیــد این آوای دوســت ؟

جزیره قشم. بازار فردوسی . کارگاه عود(بربط) سازی اشعری ........ اینجا بهترین کارگاه عود سازی ایران است.یک عود عراقی را درکنار عودی که در همین کارگاه ساخته شده گذاشته ایم و آنها را با هم مقایسه می کنیم . و حاصلش احساس غروری است که به آدم دست می دهد از اینکه ایرانیست.و در کنار کسی ایستاده که امروز هنرش مرزها را هم درنوردیده است : محمد رفیع اشعری.

عودهای ساخت او امروز حتی در بازار اروپا هم مشتری دارد . سوئد، فرانسه،آلمان،سوئیس و حتی کشورهای عربی مثل امارات .

                                                    

اولین و آخرین عود استاد اشعری

   (  استاد اشعری عودی که در زمان خردسالی ساخته را ترجیح می دهد؟ )

 او علاوه بر نوازندگی و ساخت ساز در زمیته ثبت ملودی ها و ترانه های محلی هم تلاش می کند و چند سالی است که ملودی های محلی را به نت در می آورد تا از گزند فراموشی در امان بمانند . کاش دیگرانی که چنین توانایی را دارند هم مثل او کمر همت می بستند.

حرفهای او را  بخوانید

 بیست سال است که کار ساختن عود را شروع کرده ام . در ابتدا سختی های زیادی پیش رویم بود . متاسفانه کسی نبود که مرا راهنمایی کند و مجبور بودم به تنهایی مسائلی که برایم پیش می آمد حل کنم. تنها یار من در این راه مطالعه کردن بود .

 همانطور که می دانید چند سالی است که سعی در نت نویسی آثار و ملودی های محلی را شروع کرده ام . چون اعتقاد دارم موسیقی محلی ما گنج بزرگی است که نباید آنرا به راحتی از دست بدهیم. البته ملاک من قدمت آثار نیست . مثلا یکی از کارهای ناصر (عبدالهی) را هم که بسیار دوست دارم نت نویسی کرده ام. آهنگ ترانه گنوغ( دیوانه) . این کار به نظر من حال و هوای محلی دارد ریتم آن دهل و کسر بندری است . و جالب اینجاست که بیش از شصت در صد فرم های نتی در این آهنگ به کار گرفته شده اند. خب این کار را ناصر سالها پیش و به طور حسی اجرا کرده بود حیفم آمد که آنرا ثبت نکنم . چون احتمال دارد در آینده جور دیگری اجرا شود. / استاد عود را برمی دارد و این آهنگ را برایمان می نوازد و اینقدر زیبا، که فکر می کنم بهتر است اگر قرار باشد ناصر این ترانه را اجرا کند بهتر است عود هم در آن نقش داشته باشد/ و البته تاکید من بیشتر روی نوشتن آهنگ های سنگین و با ریتم کند می باشد چون هنوز فرم مضرابی آن را نوازندگان به شکل ثابتی در ذهن ندارند.

اولین و جدیدترین

 آهنگ های ما (هرمزگان)برخلاف تفکر دیگران و خودمان بیش از آن چیزی که به موسیقی عربی نزدیک باشد ایرانی است. ولی متاسفانه ما چون موسیقی را علمی دنبال نکرده ایم نتوانسته ایم آنرا درک کنیم.حتی یک بار من در روزنامه صبح ساحل خواندم که نوشته بود موسیقی قشم عربی است. امروز اگر نویسنده آن مطلب اینجا بود من به او ثابت می کردم که اینگونه نیست . کسی که موسیقی محلی کار می کند و یا در زمینه موسیقی محلی مطلب می نویسد باید آشنایی کوچکی با دستگاه های ایرانی داشته باشد .

 در تکیه زدن و استفاده از نت های زینت ضعیف هستیم و نقطه قوت نوازندگان ما مضراب ریز و مچ قوی است که به خاطر نواختن به همراه دهل و کسر بندری این ورزیدگی را پیدا می کند . چون نواختن به همراه این ریتم بسیار سخت می باشد و حتی گاهی احساس می کنی دستت از کار افتاده است . باید نوازنده همراه ریتم بیاید ولی اگر به همراه عود یک گیتار باس یک گیتار الکتریک هم باشد دیگر این فضا های خالی پر می شود و یکنواختی از بین می رود . مثل کاری که محمد روهنده و مرشد میر رستمی کرده بودند . عود در کنار کیبورد و ریتم بندری که بسار زیبا از کار در آمده بود .کسانی هستند که در این زمینه کار می کنند ولی تک روی فایده ای ندارد همه باید با هم باشیم .

 هنر نوازنده در تک نوازی مشخص می شود . نوازنده ای که به علم موسیقی آشنایی نداشته باشد موفق نمی شود . آشنایی همراه با تمرین. او باید سبک و سیاق خود را مشخص کند و پس از آن به دنبال یک نوآوری باشد ،نه اینکه فقط تقلید از نوازندگان برزگ را مد نظر داشته باشد .نوازندگان با استعداد ما باید به دنبال سبک باشند.

 در زمینه عود سازی من خودم اگر ببینم یکی مثل آقای شجاعی که خیلی از من جوانتر است چیزی دارد که من در کارم نیست از او استفاده می کنم. و از آنطرف چیزی را که خودم بلدم به شاگردانم و کسانی که علاقه دارند یاد می دهم . ولی متاسفانه من چنین امکانی نداشتم . بارها به دیگر شهرها سفر کردم تا چیزی از دیگر اساتید یاد بگیرم ولی دیدم که آنها حتی ابزارشان را از هم پنهان می کنند . خب می بینید که من با چه مشکلاتی رو به رو بوده ام .

 امروزه علاوه بر عراق و مصر که عودهای خوبی تولید می کنند . ترکیه هم پیشرفت خوبی در این زمینه پیدا کرده است و حتی از نظر تکنیک و علمی بودن کار از عربها سر تر هستند ولی خب ما چون بیشتر گرایش به صداهای بم داریم عودهای ساخت مصر و عراق را بیشتر می پسندیم . عودهای ساخت این کارگاه را هم ما در عین علمی ساخته شدن با صداهای بم و عمق بیشتر می سازیم تا هم با روحیات نوازندگان ایرانی سازگاری داشته باشد هم از نظر تکنیکی و علمی پر بار باشد.

کارگاه عود سازی استاد اشعری

( کارگاه عود سازی استاد اشعری)

 برنامه های زیادی را برای آینده دارم که اگر مشکلات اجازه دهند آنها را عملی می کنم . تولید عود با بسته بندی مناسب که تا به حال در دنیا سابقه نداشته است . تهیه یک شناسنامه برای هر عود....تهیه عود های آموزشی با قیمت خوب و کیفیت مناسب و ...

نظرات 39 + ارسال نظر
ایمان ذاکری چهارشنبه 23 دی‌ماه سال 1383 ساعت 10:18 ب.ظ

فقط موا بگم...به بندر خو افتخار اکنم...

ممنون ایمان جان مه هم همی طو...

فاطمه چهارشنبه 23 دی‌ماه سال 1383 ساعت 11:16 ب.ظ

سلام ...واقعا دستت درد نکنه به این نوشتنت و اینکه بسیار زیبا یک موضوعی رو بررسی میکنید ..امیدوارم همیشه موفق باشید

سلام....ممنون...البته این حرفای استاد اشعری بود که زیبا بود و من کاری انجام ندادم جز نوشتن....شما لطف داری

سولماز پنج‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1383 ساعت 12:30 ق.ظ http://www.antianjoman.blogsky.com

سلام
دوست خوبم مرسی که به من سر زدی وبلاگت عالیه و خیلی جدید
موفق باشی

سلام... ممنون .........لطف داری.وبلاگ شما هم جالبه

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1383 ساعت 12:54 ق.ظ http://gorbehkoshoon.blogsky.com

سلام دوست من من از بلاگ گربه کشون میام خوشحال میشم نظرتون رو دوباره داشته باشم.

سلام....حتما

پولاد همایونی پنج‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1383 ساعت 01:44 ق.ظ http://siprisk.blogspot.com

با درود من همیشه سر می زنم اما در نوشتن کامنت بسیار تنبلم. نمی دانم فیلم بونا ویتسا سوشیال کلوب کار مشترک ویم وندرس و ری کودر را دیده ای یا نه . درباره موسیقی کوبا و چند تن از بزرگان آن است. یکی از آنها سازی دارد شبیه به عود که می گوید این را عربها ساخته و سپس به اینجا ها رسیده. صد البته اشتباه محض است. این عود ریشه عمیق ایرانی دارد و توسط ایرانیان مسلمان شده به کشورهای عربی. اروپایی و از راه اسپانیا تا کوبا هم رفته است و صد البته دچار دگرگونی هم شده است. من در یک راهنمای مفصل توریستی اسپانیایی که ویژه آندلس بود خواندم که گیتار و فلامینگو ریشه اش کار استادی به نام زریاب است که از راه بغداد به اسپانیا آمده. روزگار است دیگر. چه می شود کرد. تازه اگر این حکومت چند سال دیگر بر پا باشد تخت جمشید هم عربی میشود.
یارباقی. دیدار باقی.

همیشه دیدن اسم شما در قسمت نظرات برای من افتخار بوده...من اون فیلمو ندیدم ولی اگه بشه...........در مورد ریشه عود خب می گن کتیبه ای در ایران پیدا شده که دراون عود رو در دست یه نوازنده نشون میده قدمت این کتیبه مال وقتیه که عربها چیزی نداشتن..........بله درسته البته می گن زریاب یا همون محمد ابن نافی عود رو کمی تغییر داده و اونو به گیتار نزدیک تر کرده از این رو اونو به عنوان پدر گیتار هم میشناسن و حتی پاکو دلو سیا یک البوم یا قطعه به نام اون ساخته....ولی از حق نگذریم عربها در دوره معاصر در تکامل و پیشرفت عود نقش مهمی داشتن........من دوست دارم نظر شما رو درباره نوشته ای که راجع به خلیج فارس نوشتم و حالا تو قسمت آرشیوه بدونم................بازم ممنون از لطفت

هیچکس پنج‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1383 ساعت 03:03 ق.ظ http://hichkas-ptl.blogsky.com

سلام
عالی بود! این مطلب فوق العاده بود! عود.. سازی که من دیوونشم! صداش دیوونه کنده‌است! آقا تو رو خدا یکی دو تا از اون سازها رو بفرست اینوری! D:
از شوخی که بگذریم وبلاگ زیبا و پر محتوی داری دوست عزیز. از طرف من هزارها بار به همشهریات مخصوصا استاد اشعری سلام برسون. بهش یه دست مریزاد جانانه هم بگو!
یادمه دوستی می‌گفت: از عود پرسیدن خوش صدا تر از خودت سراغ داری؟ در حالی که سرش رو به عقب خم می‌کنه میگه: نــــــــــــــــــــــــــــــــه... (اشاره شده به دسته‌ی برگشته‌ی ساز...) خیلی ممنون و
پیروز باشی.

سلام.......ممنون........باز هم میگم اینا حرفهای استاد بود ومن کاری نکردم......لطف شما دوست عزیز رو به آقای اشعری می رسونم........راجع به صدای عود هم باید بگم منم دیوونشم.........لینک شما هم اضافه شد بعلت کامنت زیبا و بلاگ زیباترتون

آونگ پنج‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1383 ساعت 05:36 ق.ظ http://avang79.blogsky.com

سلام خوبی؟
مثل همیشه هر روز بهتر از دیروز هستی!
دیگه چیزی نمیتونم فقط اینکه دستت در نکنه خیلی خوب می نویسی.آفرین
راستی لینک وبلاگ من را هم عوض کنید.مرسی
موفق باشید

سلام ممنون منم خوبم.......امیدوارم که اینطور باشم...........شما هم لطف داری...لینک هم چشم

دنیای برتر پنج‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1383 ساعت 10:47 ق.ظ http://donyaie-bartar.persianblog.com

موفق باشی

سلامت باشی بهروزجان.......

کامیرا پنج‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1383 ساعت 02:58 ب.ظ http://bandarabbascity.tk

سلام. مفید بود استفاده بردیم. باز هم از این جور چیزا بنویس ما که چیزی حالیمون نیست بلکه کمی به اطلاعاتمون اضافه بشه ، خیر از جوونیت ببینی ...

سلام....کامیرا جان تو که خودت استاد موسیقی سنتی هستی بهتره زبون منو باز نکنی

یونس پنج‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1383 ساعت 05:43 ب.ظ http://www.yonos.blogsky.com

سلام ممنونم که دبه من سرزدی

سلام...........خواهش

سارا پنج‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1383 ساعت 05:51 ب.ظ http://cottage.persianblog.com

ساز شنیدنی ای است این عود ....

سلام.ممنون که سر زدی.................بله مسلما

ناخدا پنج‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1383 ساعت 08:12 ب.ظ http://bandari.blogsky.com

ممنون!

قربون تو

پولاد همایونی پنج‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1383 ساعت 10:38 ب.ظ http://siprisk.blogspot.com

مطلب خلیج فارس را دیدم و افاضاتی هم آنجا گذاشتم.
یارباقی.دیدارباقی

سلام...........ممنون.............استفاده کردم..............بازهم به من سر بزنید

بامشاد جمعه 25 دی‌ماه سال 1383 ساعت 02:26 ق.ظ http://tagor

باعث افتخاری درور بر شما

قربان تو

حمید جمعه 25 دی‌ماه سال 1383 ساعت 12:48 ب.ظ http://whiteflag.persianblog.com

سلام سیاورشن جان. امیدوارم که حالت خوب باشه. برای بار اوّل و با راهنمائی شما به اینجا آمدم. واقعا این خوبه که در هرمزگان تا این اندازه به موسیقی اهمییت داده می‌شه. البته فکر نمی‌کنم هدف اصلیتان از برپائی این وبلاگ پرداختن به موسیقی باشه. به هرجهت راه خوب و دشواری رو انتخاب کردی. من حدود ۳ سال هست که به شکل حرفه‌ای در حال ارائه مطلب و معرفی بزرگان در وبلاگم هستم و این کار فرهنگی واقعاْ چیزی جز عشق نیست. خوشحال می‌شم که بازهم به من سر بزنی و موفق باشی. راستی به دوستان هرمزگانیمون سلام منو برسون. فعلا.

سلام.......ممنون از لطفت...سلامت باشی

*ستاره قطبی* جمعه 25 دی‌ماه سال 1383 ساعت 08:17 ب.ظ http://sabr-omid.blogsky.com

دوست خوبم سلام.
تاخیرهای مکرر من رو بگذارید به حساب مشغله زیاد و فراموشی.... و از این بابت عذر میخواهم.
نظرتون رو در مورد تبادل لینک میخواستم.
بهر حال با اجازتون بهتون لینک دادم ....
یادداشت آخری رو خوندم سعی میکنم بقیه رو هم آفلاین بخونم .

1 - راجع به تکنوازی ( با توجه به توضیحاتی که داده اید به نظر رسید منظورتان بداهه نوزی باشد ) باید عرض کنم که بداهه نوازی استعدادی ذاتی میخواهد. نوازندگان خوبی از نظر تکنیک نواختن و علم موسیقی داریم ولی بداهه نواز نیستند !!
بداهه نوازی که یکی از شاخص ها و مشخصات موسیقی ایرانی است جدا از مقوله علم موسیقی است.
به عنوان مثال یک ادیب به خوبی میتواند شعر فلان شاعر را تجزیه و بررسی کند حتی بر آن شرحی هم بنویسد ولی هیچگاه (البته بشرط نداشتن استعداد شاعری ) نمی تواند شعر بگوید و بر عکس یک شاعر هر چند از قواعد دستوری و انشایی اطلاعات کافی نداشته باشد (البته از نظر ظاهر و نه مفهوم )ولی بدرستی از آنها استفاده میکند.
بهمین قیاس علم موسیقی و به کاربستن آن !

2 - به نظر من نوازنده بصورت ارادی نمیتواند سبکش را مشخص کند و صاحب سبک شود.( البته این در صورتی است که سبک از نظر من و شما بع یک مفهوم باشد.!)...فکر می کنید که نوازندگان صاحب سبک (مثلا حسین علیزاده ) به فکر ایجاد سبکی خاص خود بوده اند.

سلام.........ممنون....البته اینها صحبت های استاد اشعری بود........ولی فکر می کنم منظور ایشان از تکنوازی همان تکنوازی باشد حال چه بداهه چه پرداخته..........ملاک نوازندگی حرفه ای بداهه نواز بودن نیست...و درمورد سبک ...خب نوازنده ای که به دنبال نوآوری باشد احتمال اینکه به سبکی منحصر نزدیک شود بیشتر است .هر کس برای خودش حسی دارد و در نواختن این حس نمود پیدا می کند حتی یک قطعه مشابه را دو نوازنده حتی اگر انرا کاملا صحیح اجرا کنند بازهم با هم متفاوت است.........اگر نوازنده حس خودش را دنبال کند و علم هم داشته باشد و اندکی اراده حاصلش سبک است.........شاید هم کسانی بدون اینکه بخواهند سبکی داشته باشند این راه را طی کرده باشند و اکنون صاحب سبک باشند............. مثل اقای علیزاده که خودتان مثال زدید........ حس شخصی ...علم موسیقی......تمرین.....
....................................................................
البته اینها چیزهایی است که به ذهن من می رسد شاید جواب استاداشعری چیز دیگری باشد ولی بحث خوبی بود مرا وادار به فکرکردن کرد.............ممنون...ممنون

قاصدک جمعه 25 دی‌ماه سال 1383 ساعت 10:44 ب.ظ http://636.blogsky.com

سلام سیا ورشن عزیز
خوبی؟
خیلی خوبه که تو کشورهای دیگه هم طرفدار داره برام جالبه
از ناصر عبد اللهی که خیلی خوشم می یادش
خیلی خوب نوشته بودی خوشم اومد
جالب بود
خوش باشی ...........قاصدک

سلام........تشکر......از ناصر بیشتر هم می نویسم...

رفوزه شنبه 26 دی‌ماه سال 1383 ساعت 04:17 ق.ظ http://Rofouzeh.8m.com

سلام استاد ...
اگه در زمینه رشته تحصیلی این کار را انجام میدهید باید بگم خسته نباشی و ایول!
موفق باشی

سلام..........ممنون از اینکه سر زدی............نه اینا ربطی به درس نداره...............سلامت باشی

*ستاره قطبی* شنبه 26 دی‌ماه سال 1383 ساعت 08:38 ق.ظ http://sabr-omid.blogsky.com

سلامی دوباره .!
ممنون از بابت لینک ...
در ادامه و با توجه به پاسخی که داده اید باید بگویم که سبک در نوازندگی شباهت زیادی به لهجه آدم داره .
ببینید وقتی یک نفر صحبت میکنه از روی لهجه آن خواهید فهمید که اهل کجاست ، مثلا شیرازی است یا اصفهانی .
همان طور که از شنیدن صدای تار علیزاده میتوان فهمید که نوازنده آن علیزاده است حتی اگر قبلا هم آن آهنگ رو نشنیده باشید !
ساز هر نوازنده ای لهجه ای دارد ولــــی ممکن است نوازنده صاحب سبک نباشد.
وقتی که نواختن یکی از شاگردان علیزاده رو میشنوید خواهید فهمید که نوازنده (علیزاده نیست بلکه ) شاگرد علیزاده است .! این موضوع در مورد اکثر نوازندگان نسل جدید صدق میکند.!
چرا که ساز زدن رو با لهجه یاد گرفتند . دقیقا مثل اینکه یکی در شیراز بدنیا بیاید و اونجا بزرگ شود این شخص خواهی نخواهی لهجه اش شیرازی است ...برای چنین شخصی دور از واقعیت هست که بتواند لهجه خود را عوض کند .
ولی کسی که لهجه خاصی نداشته باشد مستعد یادگیری لهجه قومی خاص هست !
اگر توجه گرده باشید اکثر موسیقیدانان بزرگ فعلی کشورمون که صاحب سبک منحصر به فردی هستند شاگرد یک نفر بوده اند !
ولی بدلیل اینکه نوازندگی رو بصورت فارسی کتابی ! و بدون لهجه آموزش دیده اند بعد از فراگیری و مسلط شدن بر موسیقی توانستند لهجه خاصی به ساز زدنشان بدهند...و همان لهجه نمایانگر سبکشان هست!
پس به نظر من صاحب سبک شدن در نوازندگی به این سادگی ها هم نیست و به صرف داشتن ممارست ، حس و علم و حتی استعداد ! نمی توان صاحب سبکی نو و منحصر بفرد شد !!
تا بعـــــــــــد...

سلام........ممنون بایت کامنتهای همیشه پربارتون....به جرات می گم کامنت های که برای من می نویسید حتی از بسیاری پست هایی که خوندم مفید تربوده..............بله حرف من هم همین است هر نوازنده ای لهجه ای دارد که اگر انرا جدی بگیرد و به دنبال تقلید از دیگری نباشد ان لهجه خاص می تواند راهی باشدبرای رسیدن به سبک........بله صاحب سبک شده اسان نیست و علم احساس و تمرین هم صرفا نمی تواند ادم را صاحب سبک کند ولی کسی که صاحب سبک است یقینا این سه شرط را درخود داشته است.............بازم ممنون از لطف تو

بهشت شنبه 26 دی‌ماه سال 1383 ساعت 09:53 ق.ظ http://nochagh.blogsky.com

موافقم!

بهشت شنبه 26 دی‌ماه سال 1383 ساعت 09:54 ق.ظ http://nochagh.blogsky.com

سلام نازنین آشنا.چشم.چه وبلاگ مسئولانه ایی!

سلام ......آشنا؟..........مسئولانه؟............

احسان کالچو شنبه 26 دی‌ماه سال 1383 ساعت 01:43 ب.ظ http://calcio.blogsky.com

سلام
خوبید؟
وبلاگ فوتبال ایتالیا دیروز آپدیت شد.
قسمت مقالات فوتبالی تیمها هم در سمت راست وبلاگ (وبلاگهای دوستان) راه اندازی شد.
منتظر حضور گرم شما هستیم.
موفق باشید و آتزوری.

سلام.ممنون.....بله دیدم واقعا جالب بود.......

آبدارچی شنبه 26 دی‌ماه سال 1383 ساعت 02:44 ب.ظ http://iranroozi.blogsky.com/

سلام . منم به نوبه خودم تبریک میگم به استاد اشعری از یه چیزی که خیلی خوشم امد عکس وقتی ادم عکس رو نگاه میکنه میشه همچیز رو بفهمه یه عود که با چهارتا تیکه تخته درست شده و یه عودی که با استاددی ساخته شده ولی خب ارزش اون عود سمت چپی یه چیز دیکست و حاضرم قسم بخورم آقای اشعری اون عود رو با دهتا عود عوض نمیکنه کاش ما هم یه کم همت اقای اشعری رو داشتیم ........... خوش باشید خوشحالم کردید که به من حقیر هم سر زدید

سلام....نظر لطف شما رو به آقای اشعری می رسونم....البته آقای اشعری هم همین نظر رو داشت و اون عود قدیمی رو بسیار عزیز میدونست........شما بزرگ ما هستی اگه سعادت باشه بازهم مزاحمتون می شم

زهرا شنبه 26 دی‌ماه سال 1383 ساعت 06:10 ب.ظ http://zahra999.persainblog.com

خوب بود...از صدای عود خیلی خوشم میاد...امیدوارم هر کسی که کار درستی رو شروع میکنه موفق باشه...

ممنون که سر زدی........به قول یک از استادان عزیزم : پیروزی از آن درست اندیشان است

[ بدون نام ] یکشنبه 27 دی‌ماه سال 1383 ساعت 02:43 ب.ظ

مطالبت خیلی جالب و خواندنی بود............صدای عود واقعا قشنگه برای استاد اشعری آرزوی سلامت می کنم واقعا دستش درد نکنه........

لطف شماست........من هم همینطور

سینگو یکشنبه 27 دی‌ماه سال 1383 ساعت 02:44 ب.ظ http://singo.persianblog.com

من بازم یادم رفت اسمم رو بنویسم ........ببخشید

اشکالی نداره دوست من...................من هم به این فراموشی شما عادت کردم..............پیریه دیگه.......

یاس سفید* یکشنبه 27 دی‌ماه سال 1383 ساعت 03:39 ب.ظ http://yasesefid.blogsky.com

سلام بر زاده ی جنوب
مطلب جالبی بود.خسته نباشی.کامل و عالی.
برات آرزوی موفقیت میکنم.
وقتی که شانه های
من در زیر بار حادثه می خواست بشکند
یک لحظه
از خیال پریشان من گذشت
(( بر شانه های تو.... ))

ـ بر شانه های تو
می شد اگر سر بگذارم
وین بغض درد را از تنگنای سینه بر آرم
به های های

آن جان پناه مهر
شاید که می توانست
از بار این مصیبت سنگین
آسوده ام کند.

بر شانه های تو . . .

سلام....خیلی ممنون از اینکه منو به این اسم خطاب کردین.................امیدوارم نماینده خوبی برای جنوب باشم در بین وبلاگ نویسها و بتونم قطره ای از زیبائیها ، اصالتها و...ی جنوب رو بشناسونم.هر چند برای این کار کوچکم ولی ... ما شروع می کنیم تا بزرگها هم بیان...ممنون از شعر زیبات.........این خیلی بهتره از اونیه که تو وبلاگ خودتون نوشتین البته به نظر من...ممنون که بعد از مدتها سر زدی.............

سیاهٍ روشن یکشنبه 27 دی‌ماه سال 1383 ساعت 03:47 ب.ظ http://pooy.blogsky.com

ممنون از زحمتی که میکشی:)

ممنون که سر زدین...............چه زحمتی؟ زحمت رو کسانی امثال آقای اشعری می کشن که کارشون برا همه مفیده بخصوص برا فرهنگ این مرز وبوم......

بهشت دوشنبه 28 دی‌ماه سال 1383 ساعت 08:45 ق.ظ http://nochagh.blogsky.com

سلام.آشنا چون میگن پارسال دوست امسال آشنا.وقتی هنوز دوست نشدیم آشنا شده ایم بعد دوست میشیم.مسئولانه چون زحماتی را کشیده شده به سمع همگان می رسانی.خب برای بار دوم به شما سری زدم

مینکو دوشنبه 28 دی‌ماه سال 1383 ساعت 10:59 ق.ظ

سلام هموطن عزیز
امیدوارم که همیشه موفق باشید ساز قدیمی استاد برای من خیلی جالب بود با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما
عشق هدیه خداوند است

سلام.ممنون از اینکه سر زدین.ساز قدیمی استاد برای من هم جالب بود اونقد که مجبورم دوباره برای دیدنش برم جزیره..........

سهیل دوشنبه 28 دی‌ماه سال 1383 ساعت 12:54 ب.ظ http://loveyou.blogsky.com

سلام خوبی . خیلی قشنگ بود . چشم این دفعه که آپدیت کردم از وبلاگتم صحبت می کنم . قول می دم .دوست دارم ..سهیل . تو آپدیت بعدی لینک خودتو ببین :))

سلام ..........البته من شوخی کردم راضی به زحمت نیستم.......به هر حال لطف داری امیدوارم بتونم جبران کنم.............

مریم دوشنبه 28 دی‌ماه سال 1383 ساعت 12:55 ب.ظ http://mantorodostdaram.blogsky.com

سلام خوبی منم آپدیت کردم . عکس واقعی سهیل نویسنده وبلاگ من تورو دوست دارم . بدو فقط :))

سلام............چشم

قاصدک دوشنبه 28 دی‌ماه سال 1383 ساعت 09:07 ب.ظ http://636.blogsky.com



سلام سیا ورشن جان
خوبی
گفته بودی هر روز هستی توی این مدت چند بار بهت سر زدم کجایی؟؟؟؟

سلام دوست عزیز.............ممنون و شرمنده.........اخه این مطلب اخری فکرکنم یه کمی بهتر از مطالبی باشه که قراره بنویسم برا همین گذاشتمش تا همه دوستان اونو بخونن....................باشه امروز یه چیز جدید می نویسم

امیر بایرنی سه‌شنبه 29 دی‌ماه سال 1383 ساعت 07:56 ق.ظ http://hood.blogsky.com

سلام
من طرفدار پرو پا قرص موسیقی سنتی هستم..مخصوصآ شجریان نا سلامتی استاد همشهری ماست دیگه

امیر بایرنی سه‌شنبه 29 دی‌ماه سال 1383 ساعت 07:56 ق.ظ http://hood.blogsky.com

راستی چرا اون عکس هایی که گذاشتی تو وبلاگت نیاد

. جمعه 2 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 01:34 ب.ظ http://URL: waveofmusic.persianblog.com

بیا نیرون بابا حال نمیده .چاکریم

شبگرد تنها جمعه 2 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 04:30 ب.ظ http://leyan.persianblog.com

سلام دوست عزیز .....این بخش وبلاگ شما عالی بود و اطلاعات خوبی از آن کسب کردم ..... موفق باشید و بدرود تا بعد.

گرزنگ چهارشنبه 7 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 01:47 ب.ظ

دانی که چنگ و عود چه تقریر می کنند ...پنهان خورید باده که تعزیر می کنند.
تقدیم به سیاورشان و اشعری

حافظ سه‌شنبه 20 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 02:45 ق.ظ

سلام.چند وقتیه سر می زنم ولی موفق به نوشتن نشدم.همینطور ادامه بده .سعی کن بهتر از این باشی .
اگه قسمتی از وبتو به پرسش و پاسخ در مو رد موضوعهایی که می خوای بنویسی قرار بدی خیلی قویتر و مستحکمتر حرکت میکنی.
چند روزیه بوشهر تنهام خیلی دلم برای بندر تنگ شده .ولی چی میشه کرد.
نظیر دئست ندیدم اگر چه از مه و مهر......نهادم ایینه ها در مقابل دوست
......انروزن دگه هیچ وه نتاتن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد